söndag 14 januari 2007

Böneveckan för kristen enhet: Be särskilt för det Heliga landet

 Den 18 januari börjar böneveckan för kristen enhet. I Katolska Domkyrkan i Stockholm är det en ekumenisk vesper med biskop Anders Arborelius, Svenska kyrkans ärkebiskop Anders Wejryd m.fl. ekumeniska gäster. Biskop Anders har särskilt uppmanat katolikerna till bön för de kristna i Israel och för fred i den regionen av världen.

 I sin bok "Strömmar av liv" som nu kommit ut i sin andra upplaga behandlar Lillemor Hallin särskilt judarna i ett nyskrivet kapitel.

Judar och hedakristna var kallade att höra samman i Kristi kropp. "Tack vare Kristus Jesus är hedningarna genom evangeliet arvingar som vi (judar), tillhör samma kropp som vi och har del i samma löften som vi", skriver Paulus i Ef 3:6. Men på ett tidigt stadium uppstod splittring mellan judar och hednakristna, och den judekristna delen av kyrkan försvann.

På 100-talet började ersättningsteologin växa fram, som hävdade att Gud hade förkastat Israels folk och att den kristna kyrkan nu är "det sanna Israel". Ersättningsteologin bredde under århundradenas lopp ut sig inom kristenheten, och i dess namn har judarna förtryckts genom alla tider.

Men Gud har inte förskjutit sitt folk (se Paulus brev till Romarna kap 11:1 ff). Om oss "hednakristna" skriver Paulus: "Ty om du skars ut ur den vildoliv som du av naturen hörde till och mot naturens ordning ympades in på ett odlat olivträd, hur mycket lättare kan då inte de äkta grenarna ympas in på sitt eget träd." (Rom 11:24). De "äkta grenarna" är Israels folk.

Kristen enhet förutsätter därför också en försoning mellan kristna och judar, påpekar Lillemor Hallin i sin bok. Praktiskt taget alla kyrkor och samfund söker idag denna försoning med det judiska folket. Några hållpunkter:

  • 1948 då staten Israel utropades fick judarna på nytt ett eget land. Vid kyrkornas Världsråds möte det året fastslogs ett kraftigt avståndstagande från antisemitismen.
  • 1969: Lutherska Världsförbundet tog avstånd från alla Luthers antisemitiska uttalanden.
  • 1965: Andra Vatikankonciliet slår fast i en deklaration att judarna är Guds älskade folk och att Gud aldrig tar tillbaka sina gåvor och sin kallelse (Rom 11.29)
  • 1986: Johannes Paulus II besökte synagogan i rom och förklarade att judarna är våra mycket älskade äldre bröder.
  • 1995: Johannes Paulus II´s apostoliska skrivelse Ut unum sint: Påven uppmanar alla kristna att erkänna våra misstag, omvända oss, att förlåta och försonas.
  • 2000: Johannes Paulus II besöker i mars Jerusalem. Han bad där om förlåtelse för katolikers synd mot judarna under alla tider.
  • Idag: Kristna vallfärdar till de tidigare koncentrationslägren och till andra platser där judefientliga handlingar begåtts, de håller gudstjänst och ber under tårar om förlåtelse för vad där skett. kristna i alla läger ber i många sammanhang och på många platser judarna om förlåtelse för kristenhetens synd mot dem.

Fler referenser:

Peter Hocken: Att göra bot för historiens synder. Föredrag hållit vid Kartismatisk konferens i Prag, översatt till Svenska och publicerat i Signum.

Lillemor Hallins bok finns i bokhandeln eller kan beställas via KKS (klicka här).

Mera om Peter Hocken.

Inga kommentarer: