måndag 4 augusti 2008

Pride, uppföljning

  Det har varit mycket debatt i samband med pride-festivalen. Jag tänkte följa upp mitt förra inlägg i ämnet genom att länka till några intressanta artiklar, både från personer inom hbt-världen och från kritiker.

Efter mitt förra inlägg fick jag kritik för att jag uttalat mig om något jag inte själv deltagit i, utan enbart på media-rapportering. Det tycker jag visst man kan göra om man skall ha några som helst krav på medias tillförlitlighet. I själva verket bildar vi oss ofta uppfattningar utifrån vad som rapporterats av andra. Skulle man bara kunna skriva om sådant man personligen observerat i första hand, så skulle det inte bli mycket skrivet. Däremot kan jag ju inte säga att allt på pride-festivalen från början till slut är ett sexualiserat jippo, att det finns mycket seriösa och bra inslag också kan man sluta sig till av mediarapporteringen från den aktuella veckan (återigen går jag på vad media skriver!),

Nu till några artiklar som kommenterar och bekräftar det jag sagt i mitt förra inlägg.

Birgitta Stenberg, färgstark företrädare för hbt-gruppen säger i en intervju i Aftonbladet 3 augusti att

...hon förstår inte riktigt fixeringen vid att få gifta sig. Samkönade äktenskap, som det heter. "Människor som redan lever utanför heteronormen, varför önskar de sig så ivrigt in i den, med kyrkbröllop och allt?"

Stefan Moberg karakteriserar sig som en vanlig person ur mängden, homosexuell och lever med en man. Han känner inte igen sig i den generaliserade sex-fixerade bild som framställs av hbt-personer i media under pride-veckan. I ett debattinlägg i Aftonbladet  skriver han:

Själv får jag många kommentarer när människor får reda på att jag är bög, "det kunde man inte tro eller se" eller liknande. Precis som att man kan se att någon är homosexuell. Ja, på en del kan man det, men de är så väldigt få. Och just dessa få är de som visas upp i medierna under Pride. Fjolliga, läderbögar, manliga flator, extrema transor och så vidare ? så extremt som det bara går. Sen har vi den självutnämnda hbt-eliten som påstår att ALLA hbt-människor lever och är som de. Där oftast det sexuella är den del som lyfts fram. Och det är den bilden som övriga har på sina näthinnor när de tror sig veta hur en bög, flata, trans- eller bi-person ser ut. Och det är den bilden som är SÅ FEL! Det är den bilden vi andra som inte är så ?extrema? inte kan identifiera oss med.

Göran Skytte kommenterar i SvD Alexander Bards påhopp på kristna ("Jag hatar kristendomen för den är så dum"):

...när det gäller somligt (till exempel kristen tro) kan man säga vad som helst utan att det leder till reaktion i media. Men tänk tanken att en känd svensk kyrkoledare skulle uttala sig som Bard, fast om gay-rörelsen: "Jag hatar gay-kulturen för den är så äcklig". Då vet vi vad som skulle hända. Anmälningar, stämningar, gatlopp i media. I bägge fallen uttalas hat mot en grupp som tilldelas ett nedsättande värdeomdöme. Men Bards hat anses chic och på modet. Medan motsvarande uttalande om homosexuella skulle anses vara ?fobi? och förföljelse.

Inga kommentarer: