torsdag 14 maj 2009

Jesusmanifestationen i backspegeln

  Jesusmanifestationen 2 maj 2009 blev en oerhört uppmuntrande dag för oss katoliker och för hela kristenheten i Sverige. Jag har fått många positiva kommentarer angående arrangemanget på Mynttorget, och biskop Anders var som jag hört också mycket glad över det hela. I Kungsträdgården samlades 18000 kristna till den avslutande gudstjänsten med talare från hela spektret av olika kristna samfund i Sverige. Göran Skytte satte ord på stämningen när han uppmanade oss kristna att sluta vara dystra och klaga: Vi är faktiskt många, Jesus och kyrkan är på agendan som aldrig förr även i den sekulariserade pressen (även om allt som skrivs inte är positivt), vi kristna som samlas till gudstjänst söndag efter söndag överallt i vårt avlånga land är en skara som upgår till många flera än t.ex. de som bevistar idrottsarrangemang. Som kristna är vi övertygade om att vi har något positivt att bidra med i det svenska samhället, det är viktigt att vi både är stolta över det vi har och är beredda att på ett positivt sätt tillhandahålla detta i samhället.

Stefan Swärd är en kyrkoledare som jag har stor respekt för, han är inte rädd för dialog och på sin blogg har han formulerat lite av en programförklaring som jag tycker kan gälla för hela kristenheten. Han formulerar dessa teser mot bakgrund av att han fått kritik för att han fört dialog med Jonas Gardell angående dennes Jesus-bok:

- Vi kristna måste överge attityden att vi bara håller oss för oss själva och har åsikter om allt möjligt utan att möta de människor vi har synpunkter på. Vi skall inte vara rädda för dialog även med våra meningsmotståndare.

- Vi kristna skall förutsättningslöst och i kärlek ska möta alla människor, oavsett deras livsstil och trosåskådning. Stefan: "Jag har aldrig vägrat att prata med några på grund av att jag inte sympatiserar med deras livsstil eller har en annan religiös inställning. Fanns det någon som Jesus vägrade att prata med seriöst? Eller Paulus? Tanken att man kompromissar sin tro bara för att man pratar med människor är ju helt orimlig. Hur ska man då kunna dela med sig av sin tro? Och ska man kunna dela med sig av sin tro i ett samtal, är det en förutsättning att man lyssnar, visar respekt för den man pratar med, och också kan identifiera sig med och försöka förstå vad den personen säger och tänker. Om någon menar att det inte är på det sättet, vore det intressant att få höra hur detta ska gå till."

- Vi kristna ska inte fungera som ett “ghetto”. Vi ska delta i det samtal som pågår i vårt samhälle.

Här presenterar jag några bilder från Mynttorget samt några videolänkar. Jag har också sammanställt en DVD som täcker större delen av programmet på Mynttorget, den som är intresserad av denna kan höra av sig till mig.

Biskop Anders Arborelius (video)

P Raniero Cantalamessa (video)

  

 

Fler bilder.

Inga kommentarer: