tisdag 7 oktober 2008

Lunds fördomsfulla universitetslärare

 Några universitetslärare i Lund har protesterat mot att Per Eriksson tillsatts som rektor för Lunds universitet, inte på grund av att han har fel meriter, utan enbart på grund av, hör och häpna: ATT HAN ÄR KRISTEN. Jag har flera gånger tagit upp på min blogg att kristna motarbetas i vårt samhälle, Alf Svensson fick inte bli general för Postkodlotteriet, politiker protesterade mot att en katolsk diakon skulle tala i Riksdagen på grund av hans åsikter i abortfrågan o.s.v. Jag har tänkt att  mina farhågor kanske är överdrivna, men agerandet från universitetslärarna i Lund bekräftar ytterligare en gång denna trend. Som ett arv från Hedenius och Tingsten har den kulturradikala eliten, ledande politiker och intellektuella vant sig vid en ateistisk norm för det offentliga livet, och man har fått för sig att kristna är människor som är helt utanför det offentliga samhällets värdenorm, även andra konstiga fördomar finns mot kristna. Kanske är det dags att börja tala om KRISTOFOBI? 

Kristna kan på ett mycket positivt sätt bidra till samhällets utveckling, och Per Eriksson har blivit mycket uppskattad som rektor och han delar självfallet de grundläggande värderingar som gäller för Lunds universitet. Hade han inte gjort det hade han aldrig sökt tjänsten. Nu skall sägas att alla inte är så fördomsfulla som de brevskrivande lärarna. Många, även icke kristna inom universitetsvärlden har gett Eriksson sitt stöd, och studenterna verkar vara klokare än sina lärare. Några intervjuas i Dagen, och överlag förstår de att det gäller Erikssons meriter och förmåga att leda, inte huruvida han är kristen eller inte. Här några röster: 

  • -Jag vet egentligen inte mycket vad det innebär att han har en koppling till pingströrelsen, och visst kan man inte utesluta att det också finns en del fördomar om personer som är engagerade i en kyrka.
  • -Jag anser att han borde kunna vara rektor, och att hans tro inte kommer att påverka universitetets verksamhet i någon ovetenskaplig, religiös riktning.
  • -Eftersom de som bedömt hans meriter anser honom för att vara lämplig, så tror jag att han är det, och att han redan visat det genom sitt arbete.

Till sist vill jag referera till en predikan av den katolske prästen Mirek Dudek på Birgittadagen 2007 hållen i Stockholms katolska Domkyrka: Är Europa på väg bort från Gud?  Jag tror svaret på den frågan är nej, Gud är på väg tillbaka. Det är en fördom att man måste vara ateist, eller åtminstone inte vara aktivt troende för att kunna bidra till det goda demokratiska samhället, den fria forskningen och samhällets utveckling i stort. Tvärtom tror jag att aktiva kristna har mycket positivt att bidra med till det allmänna bästa, ja att kristendomen och Europas kristna arv är något att verkligen slå vakt om och som kan fortsätta att berika samhällslivet och kulturen under kommande tider.


Inga kommentarer: