fredag 2 mars 2007

Att ha teorier om vad kyrkoledarna innerst inne tänker

 I flera kommentarer efter de båda kyrkoledarnas artikel om abort i DN tillskrivs biskop Anders Arborelius och Sten-Gunnar Hedin åsikter och tankar som de inte framför i artikeln, men som man ändå tror sig veta att de hyser.

Göteborgsposten tror sig i en ledare 26/2 veta att de båda kyrkoledarna tror sig förfoga över samfundsmedlemmarnas röster. Granskar man Arborelius och Hedins artikel, så ser man 1) att de gör vissa antaganden om KD´s väljarbas samt 2) antyder att de kan tänkas aktivt bedriva valpropaganda till nästa val. GP är ute och cyklar när de jämställer det med att kyrkoledarna tror sig förfoga över medlemmarnas röster. Slutsatsen i ledaren är att de är svagt förankrade i demokratin. Anser GP också att de är svagt förankrade i religionsfriheten eftersom de propagerar för att samfundsmedlemmarna skall bli kvar i den kristna tron, och dessutom också aktivt utåt propagerar för tron?

Nu tror jag inte att Arborelius och Hedin kommer att ge sig in i valrörelsen, utan att det de skrev mera var ett sätt att peka på frågans allvar. I frågor där mänskliga rättigheter och livs-etiska frågor står på spel kan Kyrkan givetvis inte tiga, där gäller ingen princip om att religion och politik skall hållas åtskilda. Detta är något helt annat är religiös fundamentalism. Jag är själv katolik, och Anders är min biskop. Jag känner mig inte styrd av honom eller tvingad att rösta i en viss riktning i nästa val, och det tror jag inte andra katoliker gör heller. Däremot respekterar jag honom och lyssnar till honom. Jag tycker det är bra att han gör sin röst hörd också utanför kyrkans väggar.

Maria Schottenius vet vilka som är rättänkande och vilka som inte är det. I en artikel i DN 25/2 om Arborelius och Hedins artikel drar hon upp gränserna. På ena sidan, underförstått tillsammans med henne själv, finns: "Insiktsfulla människor som tror på demokratins grundläggande principer, och slår vakt om att rätten till abort och homosexuellas rättigheter". På den andra sidan finns: "Kristna fundamentalister", underförstått sådana som Arborelius och Hedin, och jag antar att även jag buntas ihop med andra och stoppas in där eftersom jag inte tar avstånd från Arborelius och Hedins artikel och är en bekännande katolik. Ty Katolska kyrkan har enligt Schottenius en ledande roll i detta fundamentalistiska korståg som pågår i Europa: "det moderna demokratiska, liberala samhället är under en attack, ledd av den katolska kyrkan", skriver hon.

Nej, Maria, kom inte och skriv på min näsa och på andra katolikers och kristnas näsor att vi är fundamentalister eller odemokratiska eller emot grundläggande mänskliga rättigheter bara föra att vi inte passar in i din mall av verkligheten. Är det något som är en fara för demokratin, så är det att schablonmässigt dela in människor i onda och goda, vi och dom, på det sätt som du gör. Lite större öppenhet om jag får be, lite större beredskap att lyssna och ta in en verklighet som kanske är lite större än vad som finns i huvudet på en dagstidnings kulturchef.

Inga kommentarer: