torsdag 29 maj 2008

SKR: Gemensam bön är inte synkretism

 Sveriges Kristna Råd har gett ut ett studiematerial om interreligiös bön. "Kan vi be tillsammans?". Detta att olika religioners företrädare ber sida vid sida i olika för det mänskliga samhället kritiska situationer är inte okänt inom Katolska kyrkan. För ett antal år sedan inbjöd påven Johannes Paulus II ledare för världsreligionerna till ett bön för freden i Assisi.  I Sverige har det förekommit t.ex. i S:ta Eugenia kyrka i Stockholm i samband med mordet på Anna Lindh. Det handlar då inte vare sig om att man försöker påtvinga de andra religionerna kristen rit eller någon slags reducering av den kristna bönen till en minsta gemensam interreligiös nämnare. Som katoliker är vi kristna fullt ut i dessa situationer, och vi möter de andra religionerna i full respekt för dem.

SKR´s studiematerial har blivit kritiserat av Roger Gustavsson i en artikel i Dagen, men två representanter för SKR bemöter kritiken och argumenterar för hur man har tänkt:

Den bibliska utgångspunkten (som noggrant beskrivs i boken) är att alla människor är skapade till Guds avbild och till gemenskap med Gud. Därför är längtan efter Gud nedlagd i allas hjärtan. Gud söker, enligt Bibeln, alla människor för att upprätta sin gemenskap med dem. Det finns en kontinuitet genom de olika förbund Gud upprättar med den mänsklighet han skapat: Noaförbundet med hela människosläktet, Abrahamsförbundet, förbundet med Mose, det nya förbundet i Kristus. För den kristna förståelsen finns självfallet bara en Gud att rikta bönen till och även den människa som inte känner Gud är känd av Gud... Ett grundbudskap och en utgångspunkt i vårt arbete är att alla människor är skapade till att vara bedjare, att ett kristet liv inte kan levas utan bön, och att vi som Paulus på Areopagen kan känna igen att alla människors religiösa längtan har samma ursprung och samma mål. Medan vi tillsammans bekänner oss till Kristus som vägen, sanningen och livet. Utifrån den insikten behöver samtalet föras - ödmjukt och respektfullt - med trosfränder och människor av annan tro. Detta är inte synkretism - det är kristendom.

Detta är välgrundade slutsatser. Roger Gustavsson har dragit förhastade slutsatser av materialet och argumenterar utifrån lösryckta meningar som inte ger rättvisa åt sammanhanget. Antingen har han inte läst studiematerialet grundligt, eller också återger han en vrångbild som han argumenterar mot.

Inga kommentarer: