söndag 29 juni 2008

Lägga ut sin kropp på entreprenad eller återupptäcka kyskheten?

  Hej kära läsare!

I morgon åker jag bort på ett par veckors semesterresa och hinner inte skriva så mycket.  Några tankar hinner jag med innan jag reser: Temat sex har debatterats mycket sista veckorna. Tidigare kritiserades kyrkorna för att vara moralistiska och ägna "underlivsfrågorna" ett orimligt stort intresse. Den tiden är längesedan förbi. Att andra än kyrkorna är mycket intresserade av dessa frågor går inte att ta miste på: Några smittskyddsläkare behöver bara knysta om att avhållsamhet också är en viktig faktor i förebyggande av sexuellt överförd smitta för att det skall utlösa en hel storm av indignerade blogg-kommentarer.

Jag tror det kommer att visa sig att det är kristendomen som står för den mest humana och livsbejakande synen på sexualiteten, och det kommer en tid då kristna inte längre blir utskällda för att vara moralister, utan människor kommer att längta efter att lära känna den kristna synen på sex.

Jag läste en intressant artikel om kyskhet på som jag gärna delar med mig. Där sägs att kyskhet inte i första hand betyder att säga nej till sex, tvärtom, kristendomen uppvärderar sexualiteten som något mycket gott när den är integrerad i människans totala person. Kyskhet är att säga ja till autentisk kärlek. Läs mera...

En som reflekterade mycket över dessa frågor ur teologiskt perspektiv var den förre påven Johannes Paulus II. I en serie onsdagsföreläsningar utvecklade han en kroppens teologi.  Detta är en skatt som många inte har upptäckt ännu och som verkligen är värt att studera.

Jag märker att jag då och då har tagit upp detta tema i mitt bloggande. Se t.ex. följande poster: Kyskheten behöver återupptäckas i vårt samhälleSexualiseringen gör folk olyckliga.

Nu önskar jag er en bra sommar, så småningom lär jag återkomma till dessa frågor här på bloggen.



Inga kommentarer: