fredag 6 mars 2009

Intressant om Katolska kyrkan och SSPX

 Stora salen i S:ta Eugenia katolska församling i Stockholm var fullsatt igår kväll då församlingen bjöd in till en informationskväll om Katolska kyrkan och SSPX med anledning av mediauppståndelsen under den senaste månaden med anledning av Uppdrag gransknings reportage, Richard Williamsons intervju där han förnekade Förintelsen, påvens beslut en vecka senare att upphäva exkommuniceringen av de fyra SSPX-biskoparna.

Moderator var Kaj Engelhart och inbjudna var Maria Hasselgren, pressansvarig för Katolska Kyrkan och msgr Jorge de Salas, Jur. dr i kanonisk rätt och biskopsvikarie för kyrkorättsliga frågor. Det blev en intressant och informativ kväll. Jag har skrivit mycket om detta tidigare (se under sökord sspx), jag sammanfattar här bara några intryck.

- Alla är överens om att Katolska kyrkan fördömer antisemitism och förnekande av förintelsen. Inte minst den nuvarande påven har varit mycket tydlig med detta, och han kommer att besöka Israel i maj. Även inom SSPX blir det allt tydligare att man tar avstånd från biskop Williamson.

- Även om SSPX som organisation inte står för antisemitism och högerextremism finns det sådana nätverk som tycks vilja utnyttja SSPX som en språngbräda och använda Katolska kyrkans namn för att ge legitimitet åt sådant. Man måste vara fortsatt på sin vakt mot sådant.

- Det finns två typer av exkommunicering, officiell sådan genom att Kyrkan förklarar någon exkommunicerad (som de fyra SSPX-biskoparna 1988), eller självvald sådan (som när man medvetet gör sådant som kyrkan betraktar som synd eller icke tillåtet och därmed medvetet ställer sig utanför).  Den förstnämnda formen av exkommunicering kan bara upphävas genom att Kyrkan officiellt upphäver den, den senare formen kan upphävas genom ånger, bikt och föresats om bättring.

- Eftersom officiell exkommunicering bara var aktuellt för de fyra biskoparna, så var officiell upphävning av exkommuniceringen aktuellt bara för dessa fyra biskopar. Detta och inget annat är vad som skett. Klart är att upphävandet av exkommuniceringarna inte innebär att SSPX-biskoparna får verka som biskopar inom Katolska kyrkan, de kan inte lagligt viga nya präster. - Frågan huruvida SSPX skall betraktas som en schismatisk organisation och om det är tillåtet för katoliker att delta i deras gudstjänster har inte kommit närmare en lösning. Här krävs ytterligare förtydliganden. Någon i publiken påpekade att Kardinal Castrillon-Hoyos, president för påvliga kommissionen Ecclesia Dei som sköter om dialogen med SSPX i ett brev till biskop Fellay, SSPX ledare, har förklarat att man inte kan betrakta det som att SSPX är i öppen schism med Katolska kyrkan. Msgr de Salas menade dock att man inte kan betrakta upphävandet av exkommuniceringarna extensivt, d.v.s som ett tecken på att alla problem är lösta i och med detta, utan man måste se till vad som explicit sägs i dekretet, inget annat, och det innebär att upphävandet av exkommuniceringarna betyder inget annat än just det. Det finns massor med andra frågor som måste lösas. För att schismen eller söndringen skall helas har Vatikanen ställt som krav att SSPX helt och fullt måste acceptera Andra Vatikankonciliet och alla de senaste påvarnas pontifikat utan reservation, något biskop Fellay signalerat kan bli svårt. Msgr de Salas menade därför att det vore oärligt att nu säga till katoliker att alla problem är lösta och att det är fritt fram att gå till SSPX gudstjänster.

- SSPX egna supporters vill gärna framställa det som att man nu är helt och hållet inom Katolska kyrkans hägn. Konflikten handlar dels om vissa lärofrågor, dels på en metanivå om vem som har tolkningsföreträde i att definiera vad som tillhör kyrkans tradition och inte.  Rimligtvis är det påven, kyrkans läroämbete och lagliga biskopar som måste tillerkännas tolkningsföreträde. SSPX förbehåller sig rätten att själva ha tolkningsföreträde och förhandla utifrån en sådan position.

Inga kommentarer: