tisdag 7 juli 2009

Reichenau berättar om Europas historia

 Tillfälligt hemma från en resa till Bodensjön. En mycket naturskön del av Europa på gränsen mellan Tyskland och Schweiz. En ny upptäckt för mig var klosterön Reichenau som berättar mycket om Europas och kyrkans historia. Jag skall försöka skriva mer om detta senare.

Jag konstaterar att under min resa har vi, jag och 9 andra kristna "intellektuella" fått en artikel publicerad på DN debatt som svar på Humanisternas ateist-kampanj. Precis som Stefan Swärd tycker jag detta är roligt och bra att vi kristna från olika sammanhang kan  göra saker tillsammans som syns i det offentliga rummet. Jag tror att allteftersom motståndet mot kristendomen tilltar i samhället, så blir det allt nödvändigare att vi kristna samarbetar istället för att ägna oss åt inbördes strider. Läs också Olof Djurfeldts kommentar i Dagen.

Ett tecken på de kristnas allt livligare ekumeniska samarbete ser vi också på de många sommarkonferenserna som allt mindre får karaktären av samfundsinterna arrangemang och allt mer ter sig som ekumeniska arrangemang med både talare och gäster från många olika kristna sammanhang. Själv tänkte jag försöka bevista Livet Ords Europakonferens där bl.a. katoliken Charles Whitehead medverkar, och helst skulle jag vilja hinna med en tur till Borås också under Borås-Oas.

Tills vidare önskar jag fortsatt god sommar för alla.

Inga kommentarer: