onsdag 10 december 2008

Den kristna trons bilder och bortom bilderna

 Mycket av de heta debatterna och konflikterna inom kristenheten i Sverige de sista åren har handlat om bilder och hur bilder skall tolkas. Hur bundna är vi av de bilder som den kristna traditionen givit oss, och hur mycket är vi fria att experimentera, nytolka? Ecce Homo-debatten handlade om detta. Å ena sidan stod de som menade att det är att skända Jesus och vanhelga det heliga rummet att visa Jesus i samband med homoerotiskt strakt laddade bilder. Å andra sidan stod de som menar att Jesus inte kan låsas in i traditionella schabloner, han tillhör alla människor. Även om bilden av Jesus i den starkt erotiskt laddade situationen med Johannes döparen inte är sann, så är det tillåtet att experimentera med Jesus-bilden på detta sätt. Nya och överraskande bilder hjälper oss att bryta gamla schabloner, vilket hjälper nya grupper att ta till sig Jesus, särskilt de som känt sig utstötta från en dömande kyrka, så verkar de resonera som tagit in Ecce Homo-utställningen i det kyrkliga rummet.

Förre domprosten i Stockholm, Hakon Långströms avgång samt debatten mellan pastor Stanley Sjöberg och nuvarande domprosten i Stockholm Åke Bonnier i samband med Jesusmanifestationen 2009 handlar också om bilder. Hakon Långström lämnade sin tjänst i protest mot Svenska kyrkans stöd till utställningen Uppenbar-(a)t där Jesus bl.a. framställdes med ett ansikte av Musse Pigg och en naken kvinnokropp. Åke Bonnier försvarar nu Svenska kyrkans stöd till denna utställning, vilket upprört Stanley Sjöberg som säger till Världen idag: "Jag blev mycket förvånad över att Åke Bonnier både har accepterat att finnas med i ledningen för Jesusmanifestationen 2009 och samtidigt försvarar att Jesus blev så förrådd och utsatt för vanheder" Åke Bonnier kommenterar på sin blogg:

"På onsdag ska jag träffa den övriga ledningsgruppen för Jesusmanifestationen. Vi planerar en dag til Jesu Kristi ära utifrån Johannes 3:16: Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Dessa ord bärs jag av i full respekt för att andra tycker och tror annorlunda. Dessa ord motsäger på intet sätt uppfattningen om att Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne, möter på många olika sätt... jag är glad över att få manifestera min Herre och Frälsare också i Jesusmanifestationens sammanhang."

Domprost Åke Bonnier är glad över att tillsammans med övriga kristenheten  delta i Jesusmanifestationen. Detta är glädjande eftersom det officiella engagemanget från Svenska kyrkan var svagt vid den tidigare Jesusmanifestationen. Något skulle fattas om inte Svenska kyrkan skulle vara aktivt närvarande i detta sammanhang. Hur försvarar då domprosten sitt stöd för utställningen Uppenbar-(a)t? Han skriver:

...utställningen med en lång rad olika Jesusbilder, i sitt sammanhang, var en oerhört stark utställning som pekade på att Jesus möter i de marginaliserade, i de svaga, i de utnyttjade. Jesus Kristus går inte att fånga in i några bilder helt och fullt - vare sig det handlar om klassisk kristen konst eller mer moderna uttryck. Men den utställningen hjälpte många att få reflektera i vidare vyer över Kristusbilden...   Jesus säger: Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.' (Matt 25:35-36) De orden speglar en hel del av utställningen. Sen fanns det också andra bilder som talade om det hårda och tuffa i tillvaron. Mången gång har kyrkorna förvandlat Jesus till den krävande och dömande - den som skickar till helvetets eviga plågor. Jag vet att det finns ett stort antal bibeltexter (också i Matt 25) som talar om den eviga elden. Men liksom många bibeltolkare ser jag dessa texter som ett uttryck för det allvar med vilket vi har att leva våra liv - att vi inte ska förspilla livet. Men, som dem som följt min blogg sett och ibland kommenterat, är jag inte en bibelfundamentalist. Texterna måste tolkas och tolkas in i vår egen verklighet och förstås med kärleken och medmänskligheten som grundmönster - ett grundmönster som också Jesus själv var bärare av.

Förre ärkebiskopen i Svenska Kyrkan, K G Hammar tillhör väl dem  som mest fått kritik för att relativisera de traditionella bilderna av Jesus och den  kristna tron. I lördags medverkade han i ett mycket intressant samtal om våra bilder av himmelen i TV-programmet Annas eviga. Övriga samtalsdeltagare var Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund och filosofiprofessorn Torbjörn Tännsjö.

Jag menar att båda lägren har sina poänger. Visst måste kyrkan äga och förvalta den kristna tron, och välja vilka bilder man framställer som mest autentiska för att förmedla evangeliet. Å andra sidan är människan alltid nyfiken, tänker själv och vill fördjupa förståelsen, därför kommer varje ny generation alltid att ifrågasätta och försöka förstå utifrån sina egna speciella förutsättningar. I detta spänningsfält mellan tradition och nytolkande utvecklas också den kristna tron. Kyrkan förvaltar inte bara en tradition, hon förvaltar ett evangelium (glädjebudskap) som nytt och fräscht är adresserat till varje ny generation genom alla tider. Utan att förvanska det arv kyrkan förvaltar måste hon därför också intressera sig för sin tid och hitta det sätt som man bäst kan kommunicera evangeliet på här och nu. Jesus var mycket direkt i sin kommunikation till den tidens människor, särskilt de fattiga och behövande som flockades kring honom. Det direkta sättet att kommunicera måste dagens kyrka också hitta i förhållande till vår tids människor.

Andra Vatikankonciliet var ett steg på vägen i strävan att anpassa Katolska kyrkan till att kommunicera med den moderna världen. Konciliets intentioner har långt ifrån ännu fått praktisk genomslagskraft i kyrkan. Varken en liberalteologisk teologi som slänger ut det mesta av det traditionella trosinnehållet eller en starkt fundamentalistisk tro som bortser från tolkningsmomentet tycks kunna vinna en större anklang hos dagens människor. Båda sidor i denna debatt har viktiga poänger i det de framför. Det är en livsviktig debatt som förs, låt samtalet fortsätta i full respekt för varandra och låt inte skyttegravarna bli för djupa.

Mera om katolsk syn på bibeltolkning.

Mera om Kristus-bilden enligt katolsk tro.

Inga kommentarer: